Hälsa och säkerhet

2819088-sunday-bikeride

Just hälsa är en stor anledning till att många börjar cykla, även de som tävlar inom cykling kom många gånger in i det från motionscykling eller som ett träningssätt.

Det är nog ingen som skulle motsätta sig till påståendet att det är hälsosamt att cykla, eller att det är en motionsform som passar många, inte alla, men många. Men en studie från 2012 visade även ett annat överraskade resultat. Faktum verkar vara att cyklister får i sig mindre avgaser än bilister. Detta beror på att så länge man bara är någon meter från motortrafiken så minskar den mängd avgaser man utsätts för riktigt snabbt.

För att kunna dra nytta av hälsofördelarna med cykling är det bäst att följa en del säkerhetsråd vad gäller just cykling. Något som alltid dyker upp är frågan om hjälm, det är på tok för många som inte bär hjälm när de cyklar, trots att de vet riskerna. De flesta har nog hört någon argumentera emot att bära hjälm, att de är en säker cyklist, att de aldrig har ramlat eller liknande. Men det krävs bara en olycka så kommer man att önska att man haft en hjälm.

De finns även andra tillfällen då personer har råkat illa ut när de cyklat. I detta inlägg på cykelklubben.se berättar Anders om hur han fick hjärtstopp under en cykeltur på Tyresö. Som tur var hade han en god vän som med rätt utbildning hjälpte till att hålla honom vid liv tills ambulansen var på plats. Det är dock viktigt att veta att det inte var på grund av att han cyklade som han hjärtstopp, det finns en hel del forskning inom ämnet som talar starkt för att cykling faktiskt är bra för hjärtat.

Det är många muskelgrupper som är inblandade i cykling och när många muskler arbetar samtidigt ställer detta krav på att hjärtat pumpar mer blod, detta stärker hjärtat och gör det mer uthålligt. Att förebygga med träning ger en förutsättning för god hälsa, kroppen orkar mer och man mår mycket bättre om man har en bra kondition. Nu behöver man ju inte träna för att bli elitcyklist, utan börja lite lätt och träna efter egen kapacitet. När du känner att du kan öka mängden träning så gör du det efter din förmåga.

Är ni ett gäng som cyklar kanske det finns de som kommer snabbare fram med sin träning, bilda då kanske två gäng så att alla får en chans att hänga med och få ut något av sin cykelträning. Vem vet tillslut kanske ni alla ställer upp i Vätternrundan eller något längre cykellopp.

Comments Off on Hälsa och säkerhet

Filed under Cykel